Banken en telecombedrijven pleiten voor een wetswijziging die het mogelijk maakt om te controleren of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het overboeken van geld. Dit moet helpen bij de bestrijding van bankhelpdeskfraude, waarbij criminelen zich voordoen als bankmedewerkers, schrijft De Telegraaf.
Momenteel staat de Telecommunicatiewet zo’n controle niet toe. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en brancheorganisatie NLconnect willen daarom dat de wet wordt aangepast. Bij bankhelpdeskfraude – die in 2023 leidde tot 28 miljoen euro schade – wordt in 75 procent van de gevallen telefonisch contact gezocht met slachtoffers. Door tijdens overboekingen te signaleren of een klant in gesprek is, kunnen banken verdachte transacties tijdelijk blokkeren en contact opnemen.
Het plan, genaamd ‘Line Busy’, is geïnspireerd op het Britse ‘Scam Signal’, dat leidde tot een afname van fraudepogingen met 40 procent. Telecomproviders mogen momenteel niet delen of een klant in gesprek is, maar NLconnect stelt dat dit nodig is om fraude te bestrijden.
Bankhelpdeskfraude piekte in 2022 met 51 miljoen euro schade. Sindsdien is er een daling door politieacties, strengere daglimieten en betere voorlichting. Toch blijft het een groot probleem. In 2023 werd 69 procent van de slachtoffers schadeloos gesteld, mits criminelen zich als bankmedewerker voordeden.
Het bericht Banken willen checken of klanten in gesprek zijn tijdens overboekingen verscheen eerst op BeveiligingNieuws.
Titel: Digitaal : Beveiliging Nieuws
Link: https://beveiligingnieuws.nl/banken-willen-checken-of-klanten-in-gesprek-zijn-tijdens-overboekingen/
2Staff B.V.
Europalaan 2
5232 BV 's-Hertogenbosch
T 030- 600 5000
F 030- 600 5001
E info@2staff.nl